FAQ

FRÅGOR ANGÅENDE DIN BESTÄLLNING

Vid frågor om din beställning är du varmt välkommen att skicka mail till info@mountainworks.se så svarar vi dig så snart som möjligt.
Under rea- och kampanjperioder kan hanteringstiden ta lite längre tid, men vi gör alltid vårt bästa för att hjälpa dig så snart som möjligt.

ÅTERFÖRSÄLJNING & AFFÄRSRELATERADE FRÅGOR

Om du är återförsäljare och intresserad av att sälja någon av våra produkter eller vid andra affärsrelaterade frågor vänligen kontakta info@mountainworks.se.

ALLMÄNT OCH OM MOUNTAIN WORKS

Vad är Mountain Works?

Mountain Works grundades i Sverige år 2002. Då våra svenska grundare gav sig ut på ett uppdrag; att föra de bästa innovationerna ner från de de högsta bergen in till staden.
Ända sedan dess har vi skapat hyperfunktionellt mode som inspirerar till en aktiv livsstil.
Du kan läsa mer om vårt varumärke här.

Vad kan jag förvänta mig när jag tar emot min jacka?

Plagget har legat packat och komprimerat ett tag och behöver därför några timmar för att få tillbaka sin volym och luft.
Du kan påskynda denna process genom att skaka och puffa upp jackan och på så sätt hjälpa dunet att fyllas med luft igen.
Jackan kan även ha en speciell doft när du öppnar förpackningen men den försvinner efter ett tag.

Vad för typ av dun används i jackorna?

I våra plagg använder vi endast certifierat dun tillverkat av Allied Feather, som är en av de ledande producenterna av dun i högsta kvalitet.
Att samarbeta med dem gör vår produktion pålitlig, ansvarsfull och hållbar.
Läs mer om deras mission på: https://alliedfeather.com/.

Att kontrollera vår leveranskedja är viktigt för oss. Alla våra leverantörer är RDS-certifierade. Vilket innebär att en tredjeparts-kontrollant från RDS kontrollerar våra fabriker och bekräftar att vi följer Responsible Down Standard.
Läs mer om deras arbete på: https://textileexchange.org/standards/responsible-down/.

Hur arbetar ni med hållbarheten i produkterna?

På Mountain Works strävar vi alltid efter att göra bättre val. De högkvalitativa tygerna är noggrant utvalda med målet att ditt plagg ska hålla över tid. Vi följer utvecklingen av material och tillverkningsprocessernas framsteg varje säsong och därmed ökar vi hela tiden vår hållbarhet, som varumärke, i våra processer och i våra produkter.

Kan jag köpa extra flaggor till mina jackor?

Tyvärr inte än.
Skicka e-post till vår kundtjänst på info@mountainworks.se så kanske vi kan hjälpa dig.

Hur avslutar jag Nyhetsbrev eller SMS i från er?

Du kan när som helst avregistrera dig från att ta emot direktmarknadsförings kommunikation genom att använda avregistrera-funktionen som finns längst ner på varje nyhetsbrev eller genom svara STOP på SMS eller genom att kontakta oss via info@mountainworks.se för att avbryta marknadsföringen mot dig som kund.

STORLEKSGUIDE

Storleksguiden för den produkt du är intresserad av finns på produktsidan i webbutiken. Du hittar även våra storleksguider här.

Vilken storlek är jag i herr- och dam-modellerna?

Alla jackor i herr och dam modellerna är normala i storlek och du kan välja din vanliga storlek, beroende på hur du vill att den ska sitta.
För att läsa mer om passformen för en viss stil, så rekommenderar vi att du ser på informationen på produktsidan för en specifik produkt.

Alla produktsidor inkluderar mått på modellen och vilken storlek modellerna bär på produktbilderna.
Se vår storleksguide och mät ditt kroppsmått för att se vilken storlek dina mått rekommenderar dig att köpa.

Hur vet jag vilken storlek jag ska köpa i en unisexjacka?

Storlekarna är lite större i våra unisex-modeller, men vanligtvis kan du välja din vanliga storlek (förutom om du vill ha lite tightare passform).
Se vår storleksguide och mät din kropp för att hitta din storlek, det finns även en tabell för vilken storlek du ska köpa i unisexjackorna.

För att läsa mer om passform på en specifik jacka, gå till produktsidan och läs mer om passformen. Du kan också se modellens mått och vilken storlek modellerna bär på varje produktsida.

TVÄTTRÅD & INSTRUKTIONER

Tips och råd för tvättning?
  • Tvätta enligt tvättråden på tvättlappen.
  • Blanda inte kläder med olika tvättråd och håll mörka, färgade och vita plagg åtskilda vid tvätt.
  • Tvätta i den temperatur som anges på tvättlappen eller lägre, eftersom det är den högsta tillåtna temperaturen. Om du är osäker tvätta alltid med lägre temperatur.
  • Använd inte för mycket tvättmedel och använd inte tvättmedel som innehåller blekmedel.
  • Plagg med dragkedjor, metallknappar eller detaljer ska inte lämnas att ligga i blöt.
  • Om det inte anges på tvättlappen, torktumla inte plaggen.
Så här tvättar du ditt MOUNTAIN WORKS dunplagg

När du tar hand om ditt Mountain Works dunplagg på rätt sätt håller plagget längre. Om du följer de korrekta stegen nedan kan du säkerställa att ditt plagg kommer att fortsätta att prestera som bäst, och se till att du är varm, bekväm och torr.

1. STÄNG ALLA DRAGKEDJOR FÖRE TVÄTT

2. ANVÄND INTE MJUKGÖRANDE TVÄTTMEDEL
Mjukgörande tvättmedel innehåller kemikalier som skadar det vattentäta membranet i tygerna och drastiskt minskar vattentåligheten i skal-materialet.

3. TVÄTTA MED SKONSAM TVÄTT I 40 GRADER CELSIUS

4. VÄND JACKAN AVIGT FÖRE TORKNING
Detta är viktigt för att få dunet i jackan helt torrt. Skalmaterialet i jackan är ofta vattentätt eller vattenavvisande vilket förhindrar dunet att bli torrt om jackan inte är vänd avigt.

5. LÄGG I TORKTUMLAREN MED 3–4 TENNISBOLLAR
Tennisbollarna hjälper att den varma luften kan flöda in i dunet och säkerställer så dunet blir torrt och fluffigt.

6. TORKA I MEDELHÖG VÄRME TILLS PLAGGET ÄR HELT TORRT

BESTÄLLNING

Vilka betalningsalternativ har jag?

Vi erbjuder olika betalningsalternativ via Shopify Payments som kan variera från land till land. Du kommer att se dina betalningsalternativ i kassan.

Hur vet jag om min beställning är registrerad?

Ett e-postmeddelande skickas automatiskt till den e-postadress du angav vid beställningen. Om det uppstår problem med din beställning kommer vår kundtjänst att kontakta dig.

Kan jag avbryta min beställning när den väl har lagts?

Du kan skicka ett e-postmeddelande till vår kundtjänst på info@mountainworks.se om du vill avbryta beställningen. Om din beställning har packats och skickats kan vi tyvärr inte annullera beställningen. Du kan använda ångerrätten när du tar emot försändelsen. Se punkterna nedan angående returer och byten.

Jag har frågor om ordern i webbshoppen. Var kan jag få svar?

Skicka gärna ett e-postmeddelande till oss på info@mountainworks.se. Du får svar inom 24–48 timmar på vardagar (måndag-fredag).

Måste jag betala tull för beställning till Norge?

Du behöver inte betala tullavgifter, när du beställer ifrån Norge vare sig vid beställning eller retur.

FRAKT OCH SPÅRNING

Vilka länder skickar ni till?

Vi skickar till länder inom hela Europa. Om det inte är möjligt för dig att köpa så kan det bero på att vi inte skickar till ditt land. Vänligen kontakta kundtjänst på info@mountainworks.se för mer information.

Vart kan jag se fraktkostnaden?

Vi tar ut en fraktkostnad för varje order som varierar beroende på varifrån du beställer. I kassan kan du se alla kostnader inklusive fraktavgiften.

Hur långa är leveranstiderna?

Beställningar behandlas måndag till fredag, 8:00 till 17:00 CEST, exklusive stora helgdagar, och skickas vanligtvis 1–2 arbetsdagar från det att en beställning görs. Paketet når dig vanligtvis inom 1–7 arbetsdagar. Spårningsnumret kommer att skickas till dig via e-post. Om du inte har fått ett mejl inom 4 arbetsdagar från det att du lagt din beställning vänligen kontakta info@mountainworks.se.

Kan jag välja hemleverans i Norge?

Alla våra beställningar till Norge skickas med Bring och i samband med Brings avisering har du möjlighet att omdirigera ditt paket och välja hemleverans. Vid val av hemleverans tillkommer en extra kostnad som ska betalas direkt till Bring. Du som kund står för denna kostnad och den återbetalas inte vid retur.

Priset för omdirigering styrs när du som mottagare väljer att omdirigera paketet och priserna för hemleveransomdirigering är:

57 NOK vid beställning av omdirigeringen samma dag som du får meddelandet.

89 NOK vid beställning av omdirigering efter detta.

42 NOK för varje extra paket som skickas tillsammans från samma avsändare.

Vad händer om min försändelse har skadats?

Det borde inte hända men tyvärr försvinner, stjäls eller skadas ibland paket. Vi tar ansvar för produkter som skadas eller kommer bort under leverans till dig.

Via Postnord: Om du upptäcker att varan som du mottar är transportskadat, eller om du upptäcker att någon vara saknas på grund av transportskadat emballage, så måste du göra en reklamation inom 24 timmar efter mottagandet om det handlar om en synlig skada. Det är därför viktigt att du kontrollerar din försändelse vid mottagandet så att det inte är transportskadat. Vänligen upprätta en reklamation senast inom 24 timmar efter att du mottagit paketet direkt via Postnords hemsida https://portal.postnord.com/claimspublic/. Kontakta sedan vår kundtjänst på info@mountainworks.se och ange ditt ärendenummer som du fått via Postnords hemsida till oss, så tar vi det vidare med Postnord. Behåll emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

Via Bring (endast Norge): Om du upptäcker att varan du får är skadad under transporten måste du göra en reklamation så snart som möjligt. Det är viktigt att du kontrollerar din försändelse vid mottagandet för att upptäcka eventuella transportskador. Eventuella transportskador ska du anmäla direkt på utlämningsstället eller till postchauffören, så att de kan registrera att paketet har skadats under transporten. Kontakta sedan vår kundtjänst på info@mountainworks.se och berätta vad som har hänt, vilka produkter som saknas eller är skadade och ta bilder så tar vi det vidare med Bring. Behåll emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

Hur spårar jag min beställning?

När vi har skickat beställningen från lagret får du en leveransbekräftelse via e-post med spårningsnumret. För att spåra din beställning, klistra in ditt spårningsnummer här:

SVERIGE & INTERNATIONELLT: https://www.postnord.se/en/our-tools/track-and-trace

NORGE: https://sporing.bring.no/sporing/. Tänk gärna på att ditt spårningsnummer uppdateras först efter att försändelsen har anlänt till Brings terminal i Oslo, Norge.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket hos postombud?

Det är viktigt att du hämtar ut ditt paket i tid. Om du inte gör det kommer paketet automatiskt att returneras till oss, och en avgift på 200 SEK kommer att du att bli debiterad. Denna avgift omfattar fraktkostnaderna till och från dig, tillsammans med hanterings- och lagerhållningskostnader. Avgiften kommer att dras av från din återbetalning. 

RETURER OCH BYTEN

Den korta versionen av vår retur policy:
Du kan returnera produkten inom 30 dagar efter leverans.
För att göra en retur, gå till vår retur- och bytesportal för att upprätta en retur.
Produkten måste vara i nyskick med lapparna fastsatta.
Vill du byta till en annan storlek? Gå till vår retur- och bytesportal och följ guiden för byten.
Fick du fel vara eller är den skadad? Kontakta oss så löser vi det.

Hur mycket kostar det att göra en retur?

Vi tar ut en fraktkostnad för returer.
Inom Sverige: 59 SEK
Inom Europa: 6 EUR
Från Norge: 79 NOK

Hur kan jag returnera en produkt?

Om du inte är helt nöjd med ditt köp så kan du returnera produkterna inom 30 dagar.

För att registrera dig och göra en retur, gå till vår retur- och bytesportal och följ steg-för-steg-guiden. När du har registrerat din retur får du ett mail med din returetikett/QR-kod och sedan lämnar du din retur hos närmaste korrekta postombud för att skicka tillbaka din beställning till oss.

Använd gärna samma påse som du fick produkterna i, och därmed minimera miljöpåverkan.

Returnerade varor måste vara i nyskick med originalförpackning och etiketter. Vänligen undvik att bära parfym eller deodorant som kan lämna märken eller doft på produkten när du provar den. Vi kommer inte att kunna acceptera returen om dessa instruktioner inte har följts.

När kommer min retur att återbetalas?

Från att vi mottagit din retur kan det ta upp till 14 arbetsdagar innan en återbetalning sker, men vi gör vårt yttersta för att hantera varje retur så snart vi kan. Du kommer att få ett e-postmeddelande som bekräftar att din retur har behandlats.

Återbetalningen sker till samma betalningsmetod som du använde vid den ursprungliga ordern. Det tar överlag mellan 2-5 vardagar tills pengarna är återbetalda. Om du valt att betala med faktura rekommenderar vi att du betalar fakturan eller kontaktar Klarna för att förlänga betaltiden, för att undvika risken för onödiga påminnelseavgifter.

Ibland kan en retur registreras i olika omgångar och det tar då upp till 48 timmar innan din retur är helt slutförd. I detta fall kan du alltså komma att få två eller fler returbekräftelser.

Vill du byta till en annan storlek?

För att byta dina beställda varor till en annan vara, gå till vår retur- och bytesportal och följ instruktionerna. Det är kostnadsfritt att byta till en annan storlek av samma vara. Om du har köpt en rabatterad vara och önskar att byta storlek, vänligen skicka e-post till oss innan du lägger din nya beställning så hjälper vi dig. Vi har inte möjlighet och kreditera rabatter i efterhand på befintliga beställningar.

Vad händer om jag har fått en felaktig vara?

Om produkten är felaktig, vänligen kontakta oss via e-post på info@mountainworks.se och ange ordernummer, bilder och en kort beskrivning som förklarar felet så återkommer vi till dig så snart som möjligt. Vi skickar ut en returetikett som du kan använda om din reklamation godkänns.

VILLKOR

Läs igenom villkoren noggrant innan du beställer produkter från oss. Du hittar våra allmänna villkor, integritetspolicy och cookiepolicy här.

Fick du fel vara eller är den skadad? Kontakta oss så löser vi det.